Vertikalūs greičiai ir klaidos galimybė: ką sako kuklios „Žalgirio“ lėktuvo incidento detalės?

Laura Ivaškaitė
„BasketNews.lt“
2019-04-10 12:14
Nuotr.: BNS
Nuotr. BNS

Kauno „Žalgirio“ kelionė „Boeing 737-500“ lėktuvu penktadienio popietę truko lygiai 43 minutes. Tačiau tos minutės visiems keleiviams įvarė nemenką išgąstį ir baigėsi priverstiniu nusileidimu. Kiek rimtas galėjo būti komandai iškilęs pavojus?

Lėktuvo keleiviams atrodė, jog jie buvo „šalia mirties“. Tuo metu „Boeing 737-500“ eksplotuojanti „KlasJet“ kompanija suskubo teigti, jog įvykęs gedimas „nekėlė grėsmės keleiviams ir įgulai“.

Visgi išlieka abejojančių pastaruoju teiginiu. 

Šį sezoną metami dvitaškiai

58%
21,4
Pataiko: 21,4
Taiklumas: 57,7%
Vieta lygoje: 5
Geriausias pasiekimas: 28
Blogiausias pasiekimas: 12
Daugiausia pataiko: Brandon Davies

Kol kas viešai informuojama tik tai, kad lėktuvas patyrė navigacijos sistemos sutrikimą. „El Pais“ žurnalistas Fernando Sanzas antradienį pridėjo kitą žinią – pilotai negalėjo sekti lėktuvo greičio.

„KlasJet“ atstovas Giedrius Karsokas trečiadienį „BasketNews.lt“ sakė, jog jam pastaroji naujiena atrodo kaip „spekuliacija".

Kita vertus, šią informaciją interviu „cope.es“ vakar minėjo ir Komercinės aviacijos pilotų asociacijos atstovai.

Kaip apskritai gali nutikti tokios situacijos?

„Boeing 737-500“, kaip ir visi komerciniai lėktuvai, turi inercinę navigacijos sistemą. 

Su ja skrydžio duomenų (angl. flight data) kompiuteris priima informaciją iš lėktuvo priekyje įmontuotų pitot vamzdelių, matuojančių judėjimo greitį ore.

Kompiuteris pastaruosius duomenis gauna su paklaidomis, o tada automatiškai konvertuoja ir pilotai mato tikslią informaciją. Sistemos lėktuvuose yra dubliuojamos, t.y. ją turi abu pilotai.

Pasak virš 20 tūkstančių valandų praskraidžiusio piloto ir „Boeing 737“ lėktuvo tipo instruktoriaus Antano Žilinsko, tikimybė, kad jos galėtų sutrikti vienu metu, maža. 

„Kol kas iš visos informacijos nežinome, kas konkrečiai buvo sugedę, minima tik navigacijos sistema. Jei pilotams nebuvo rodomas greitis, buvo blogai, – „BasketNews.lt“ aiškino Žilinskas. – Bet abu pilotai lėktuve turi identiškas aparatūras – tas pats iš kairės ir tas pats iš dešinės.

Tai jeigu ji sugenda kairiajam pilotui, tikimybė, kad suges ir kitam, yra labai labai maža. Nežinau, gal pilotai ne visai paruošė kabiną skrydžiui, užprogramavo inercinę sistemą, kol kas sunku pasakyti.“

Lėktuvo skrydžio maršrutas: 

Spėjimų, kad buvo padaryta klaidų „sulygiuojant“ IRS (angl. Inertial reference system), galima rasti ir „Aviation Herald“ portale, kur skelbiami lėktuvų incidentų duomenys.

Tačiau ar tai buvo žmogiška klaida, ar gedimas, paaiškės tik po išsamaus tyrimo. Piloto klaidos varianto tikimybę mažina pranešimai, jog lėktuvo kapitonas turėjo virš 30 metų patirties.

„Aš linkęs manyti, kad galbūt buvo klaidų pasiruošime, bet tikrai nieko negaliu tvirtinti, tik tyrimas viską pasakys. Tiesiog nelabai realu, kad viskas sugestų vienu metu“, – svarstė Žilinskas.

Kaip skelbiama, gedimas lėktuvo kilimą sustabdė 5000 pėdų, o tai yra daugmaž 1,5 km aukštyje. Tuomet pilotai nusprendė grįžti į Madrido oro uostą.

Vėliau sekė bandymas leistis ir jo metu lėktuvo greitis buvo nukritęs iki 250 km/h, tačiau dėl sunkių oro sąlygų nepavyko tinkamai priskristi prie tako ir teko vėl kilti.

Antrasis bandymas nusileisti Madride vėl buvo nesėkmingas ir pilotai pasuko į Getafės karinės aviacijos oro bazę, prieš tai ryšio sistemomis susisiekdami ir su keliais kitais aplinkiniais oro uostais.

„Sutrikus navigacijos sistemoms, nusileisti nėra lengva, ypač tokiomis oro sąlygomis, bet įmanoma. Lėktuvas iš palydovinių sistemų žino savo greitį žemės atžvilgiu, o kai skrendi žemai, tas greitis praktiškai atitinka lėktuvo greitį oro atžvilgiu, tad galima naudotis ir juo. 

Kadangi šis lėktuvas pakilęs buvo neaukštai, apie 5 tūkst. pėdų, galėjo naudotis žemės greičiu. Matyt, pilotai tuo metu turėjo streso ir kažkiek buvo sutrikę, nes vertikalūs greičiai buvo labai dideli. 

Tai nėra normalu – jie galėjo visiškai prarasti greitį ir prasidėtų smuka. Bet kaip ir minėjau, kad kalbėtume konkrečiai, reikia žinoti tikslius gedimus“, – teigė Žilinskas.

Lėktuvo greičio ir aukščio kitimas:

Pilotai tiek tokiems gedimams, tiek variklių ar įvairiems kitiems sutrikimams formaliai yra ruošiami. Tą antradienį ispanų portalui „cope.es“ pabrėžė ir Komercinės aviacijos pilotų asociacija.

„Lėktuvų gedimų pasitaiko nuolat. Šiuo atveju dėmesio sukėlė tai, kad jis buvo nukreiptas į kitą oro uostą ir kad juo skrido krepšinio komanda.

Meteorologinė situacija Madride buvo sudėtinga, buvo problemų su navigacijos sistema ir greičio nustatymu, tačiau ispanų pilotai tokiems dalykams buvo pasirengę ir treniruoti.

Pirmiausia pilotai turėjo stabilizuoti lėktuvą ir nukreipti jį į saugią oro erdvę. Pranešus situaciją oro kontrolės postui, jie atlaisvina nusileidimo zonas", – sakė asociacijos atstovas Carlosas San Jose.

„KlasJet“ atstovas Karsokas savo ruožtu pridūrė, jog lėktuvo nusileidimas Getafėje nebuvo avarinis, nors keleiviams ir įvarė nemažai streso.

„Ispanų žiniasklaidos gąsdinimai, kad tai buvo vos ne katastrofa, nėra teisingi. Šis nusileidimas net nebuvo traktuojamas kaip avarinis, pilotai valdė situaciją.

Bet šioje industrijoje, kol mikroskopiniu tikslumu bus pateiktos tyrimo detalės, išvadų daryti negalima“, – kalbėjo jis.

Pastarasis gedimas „Žalgirio“ ekipą į išvykos rungtynes skraidinančiam lėktuvui, pagamintam 1998 metais, nebuvo pirmasis.

Pernai „Žalgiris“ Atėnuose leidosi avariniu būdu ir oro uoste jau budėjo gaisrinės mašinos, o 2017 metais dėl gedimo Lietuvos rinktinė į Europos čempionatą išskrido diena vėliau.

Į artėjančią Eurolygos ketvirtfinalio dvikovą Stambule „Žalgirio“ ekipa skris su užsakomuoju ekonominės klasės lėktuvu.



Komentarai:

OKI
Siaip geriausias straipsnis sia tema kiek maciau. Aciu
2019-04-10
-12
Atsakyti
Aha
Aciu Dievui, viskas baigesi laimingai. Tik tarpsezoniu Motiejunas tures nemaza galvos skausma, ieskant remejo, kuris suteiktu lektuva, arba renkant didesni biudzeta, kad uztektu ant uzsakomuju skrydziu...
2019-04-10
Atsakyti
TDaY
As i lektuva kuris per 2 metus sugenda 4 kartus s kuriu 2 leidziasi avariniu budu kojos nekelciau
2019-04-10
-3
Atsakyti
TDaY
98 metu lauzas. jav, vokietija tokius i savartyna veza
2019-04-10
+4
Atsakyti
anyžius
10 metų tuo lėktuvu skraidė amerikiečiai (Continental), 9 metus rusai (Transaero) ir tada antri metai KlasJet. Visada galvojau, kad rusų atskraidytus lėktyvus perka tik trečiosios pasaulio šalys.
2019-04-10
+8
Atsakyti
As
Tai kad ir sikart ant zemes jau lauke gaisrines... Ar jos butu lauke, jei kaip klasjet atstovai teigia, nusileidimas buvo saugus ir jokiu cia bedu nebuvo??? Slykstynes, melagiai...
2019-04-10
-7
Atsakyti
Anonimas
lektuvas statistiskai yra saugiausia transporto priemone, o ne "padidintos rizikos".
2019-04-10
-1
Atsakyti
FlyNews.lt
Suprantu, kad pana, apie kase nieko apart klausimu neisfilosofuos, nei analyze, nei komentavimo stiliaus straipsniuka parasys, bet nereik daryti straipsnio is bet ko. Siulau rubrika geriau sukurti kokia, etatoniai klausimai, skirtingiems zaidejams, zaidimai ir t.t. aisku, cia daugiau reik darbo ir nepakaks pamirkseti akutem lakunui, kad sis kazka cia bandytu priburti, nors vps nezino detaliu jokiu :DD Peace
2019-04-10
-4
Atsakyti
Ar dar nenusibodo ieškoti sensacijų kur jų paprasčiausiai nėra? Beabejo lėktuvas padidintos rizikos transporto priemonė bet ar verta kelti masinę psichozę kaimiečių lietuvių galvose dėl lėktuvų saugumo? Jeigu ir buvo koks niuansas tai vienareikšmiškai susijęs su force mayor galimybė dėl žmogiškosios KLAIDOS!!! Technika gera bet dažniausiai žmogus pasimeta nesusitvarko su psichologija ir prašau. Mikloviniai būkite malonus liaukitės ieškoti sensacijų!!! Neptūnas Rytas važiuoja autobusais tai kada bus už širdies griebiantis rašinelis kaip pavojinga važiuoti traukiniu ar autobusu. Fake NEWS
2019-04-10
-16
Atsakyti
vilnietis
Po tokios keliones is Madrido Zalgiriui belieka tik laimeti Eurolyga siemet...
2019-04-10
+16
Atsakyti
Dubliuojamos?
"Sistemos lėktuvuose yra dubliuojamos, t.y. ją turi abu pilotai." Tikrai? Ta prasme jei vienas pilotas "issijungia" tai kitas uztirkina saugu skrydi? :) Esant aukstiems saugumo ir kokybes reikalavimams, sistemos yra dubliuojamos, o kartais "fall back" sistemu buna ir daugiau tam, jog vienai is sistemu pavedus visuomet butu atsargine, kuria galima butu naudotis.
2019-04-10
+5
Atsakyti
nu
masonai parode ,kad varzybu rezultatai ,ir patys zaidejai pilnai ira ju rankose ..uz tai kad viskas laimingai baigesi kauno arena su matijosaiciu tures per varzybas isrinkti prezidentu skvreneelii
2019-04-10
-17
Atsakyti
Šitas kiek nelogiškas sakinys "Sistemos lėktuvuose yra dubliuojamos, t.y. ją turi abu pilotai." Kiek žinau sistemos dubliuojamos, kad sugedus vienai, liktų viena veikianti, o ne tam kad abu pilotai matytų.
2019-04-10
+18
Atsakyti
Anonimas
Jau antras kartas kai avariniu reikejo leistis, gana, perpirko kazkoki sukrioshusi lektuva is scammeriu ir vos tragedija nesibaige. Tegu skrenda patikimom avialinijom o sita suda sunaikinti. Gobsas moka dukart.
2019-04-10
+11
Atsakyti

Komentuoti

Vardas:      
  Prenumeruoti   Iš viso komentarų: 23

„BasketNews.lt“ pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, nesusiję su tema, pasirašyti kito asmens vardu, pažeidžia įstatymus, reklamuoja, kursto nelegaliems veiksmams.