Populiarumo nauda: kaip garsiausi šalies krepšininkai bendradarbiauja su verslu

Lukas Malinauskas
„BasketNews.lt“
2020-06-10 14:00
Nuotr.: BNS/BasketNews.lt iliustracija
Nuotr. BNS/BasketNews.lt iliustracija

Kai Domantas Sabonis instagrame įkelia nuotrauką, kurioje jis matomas su „Nike“ produkcija, o Marius Grigonis pasipuošia „Adidas“ marškinėliais, taip yra ne tik dėl to, kad jiems šie prekių ženklai patinka. Tai – ir įsipareigojimų, kuriuos jie turi įvykdyti savo partneriams, dalis.

Prožektorių šviesas paskui save tiek aikštelėje, tiek už jos ribų traukiantys krepšininkai yra tobuli žinutės skleidėjai, kai taikoma į sportinės produkcijos pirkėjus.

Kuo garsesnis krepšininkas, kuo įdomesnis charakteris, kuo daugiau sekėjų socialinėje erdvėje – tuo labiau tai domina sporto prekių gamintojus.

Lietuvoje susitarimus su „Nike“ prekės ženklu turi tokios šalies žvaigždės kaip D. Sabonis, Jonas Valančiūnas, Mindaugas Kuzminskas ir Mantas Kalnietis, jaunesniųjų rate – Tadas Sedekerskis. Su „Adidas“ siejasi Grigonis, Donatas Motiejūnas ir Gytis Masiulis.

Lietuvos moterų krepšinyje 14-metė Justė Jocytė – bene pirmoji šalies žaidėja, sulaukusi bendradarbiavimo kontrakto su „Nike“. Šis prekės ženklas krepšinyje taip pat ryškiai matomas dėl ilgametės partnerystės su Lietuvos krepšinio federacija – savo produkcija aprūpina visas rinktines ir remia organizuojamus projektus.

Kokia jiems iš to nauda?

Susitarimų detalės

Krepšininkų ir sporto prekių ženklų bendradarbiavimas Europoje ir JAV gerokai skiriasi. Europoje tik išimtiniais atvejais atletai už reklamą gauna ne tik produkciją, bet ir piniginį atlygį. Tuo metu JAV krepšinyje žvaigždžių pajamos iš reklamų dažnai viršija atlyginimą klube.

Remiantis tinklalapio „BasketNews.lt“ surinkta informacija, įprastai europiečiams per sezoną būna skiriama 3-5 tūkst. eurų suma, kurią galima išleisti rėmėjo produkcijai – sportbačiams, džemperiams, marškinėliams ar kt. – įsigyti.

Pripažintoms žvaigždėms paskirtas biudžetas siekia ir iki 10 tūkst. eurų. Tuo pačiu krepšininkai gauna galimybę vieni iš pirmųjų išbandyti naujos kolekcijos batelius ar naujos linijos drabužius.

Anot „BasketNews.lt“ šaltinių, dažniausia tokių kontraktų trukmė – treji metai.

Europos elitiniams krepšininkams anksčiau buvo mokami pinigai, bet pastaruoju metu tokios praktikos nebeliko. Piniginis atlygis išskiriamas tik NBA žvaigždėms arba atskiruose regionuose populiariems šios lygos žaidėjams. 

Pavyzdžiui, Slovėnijos fenomenui Luka Dončičiui buvo ne tik skiriamas didesnis apsipirkimo sumos biudžetas, bet taip pat ir mokami pinigai.

Be prekinio ženklo rūbų vilkėjimo, krepšininkų prašoma pasiskelbti įrašus socialiniuose tinkluose, pranešti apie naują kolekciją ar artėjantį renginį. Gavus siuntą, krepšininkai dalijasi pristatytomis prekėmis, ant nuotraukų žymėdami prekės ženklą.

Pasaulį sukausčius COVID-19 pandemijai, internete per atletų paskyras nuvilnijo „Nike“ socialinė akcija „Dabar labiau nei bet kada esame viena komanda“, raginanti žmones laikytis karantino ir sportuoti namie. 

Po brutalios juodaodžio George’o Floydo mirties prekės ženklai taip pat neliko abejingi ir socialiniuose tinkluose išreiškė palaikymą taikiems juodaodžių protestams prieš rasizmą.

Pasitaiko atvejų, kai krepšininko reprezentuojamas prekinis ženklas nesutampa su klubo arba rinktinės aprangos ir sportinių batelių rėmėjais. Klubiniame krepšinyje dėl šios sąlygos yra sutariama prieš pasirašant kontraktą.

Lietuvos rinktinėje su „Adidas“ sportiniais bateliais 2019-ųjų pasaulio čempionate rungtyniavo Marius Grigonis. Žalgirietis šio prekės ženklo batelius avi ir atstovaudamas Kauno ekipai, kuri pastaruosius dvejus metus neturi sportinių batelių rėmėjo. 

Pavyzdžiui, prieš tai Kevinas Pangosas 2016-2018 m. „Žalgiryje“ rungtyniavo su didelio populiarumo Europoje nesulaukiančio „Under Armour“ prekės ženklo bateliais.

Anksčiau rinktinėje su „Adidas“ sportbačiais Lietuvai atstovavo tokie garsus veidai kaip Donatas Motiejūnas, Martynas Pocius, Darjušas ir Kšištofas Lavrinovičiais. 

Bekompromisė kova Amerikoje

Už Atlanto prekiniai ženklai įtemptai kaunasi dėl galimybės bendradarbiauti su ryškiausiomis žvaigždėmis, didžiulį dėmesį skiria ir pakeliui į NBA esantiems didžiausiems talentams.

2019-ųjų pirmasis NBA šaukimas Zionas Williamsonas dar net nesužaidęs nė vienų rungtynių tapo „Jordan Brand“ šeimos nariu. Devyniolikmečio naujoko pernai liepą pasirašyta sutartis siekia 75 mln. JAV dolerių per septynerius metus.

Palyginimui, su jį pakvietusia Naujojo Orleano „Pelicans“ atletiškasis puolėjas sudarė dviejų sezonų ir 20 mln. JAV dolerių vertės kontraktą. 

Neregėtą ažiotažą aplink save keliantis įspūdingų duomenų amerikietis jau pirmais metais lyg viesulas įsiveržė tarp daugiausiai uždirbančių pasaulio atletų, nors pastarąjį sezoną NBA jis sužaidė vos 19 rungtynių.

2020-ųjų „Forbes“ reitinge su 27,3 mln. JAV dolerių pajamų Williamsonas įsitaisė 57-oje vietoje.

Jono Valančiūno bendraklubis Memfio „Grizzlies“ ekipoje, Ja Morantas, dar prieš naujokų biržą, kurioje buvo pakviestas antruoju šaukimu, susisaistė su „Nike“. Kontrakto vertė – beveik 40 mln. JAV dolerių per ketverius metus. „Grizzlies“ ekipoje 20-metis už 2019-2020 m. gaus apie 8,7 mln. JAV dolerių, o 2020-2021 m. – apie 9,2 mln. JAV dolerių.

Įsibėgėjus antrajam NBA karjeros sezonui, ateitį su „Jordan Brand“ prekės ženklu susiejo ir Luka Dončičius. Dalaso „Mavericks“ vunderkindas sukirto rankomis dėl penkerių metų ir, anot Ispanijos žiniasklaidos, net 100 mln. JAV dolerių sandorio. 

Per 2019-2020 m. sezoną Dončičius Dalase uždirbs apie 7,6 mln. JAV dolerių, o 2020-2021 m. jo uždarbis sieks 8 mln. JAV dolerių.

2003 m. tiesiai po vidurinės mokyklos baigimo į NBA žengęs LeBronas Jamesas atsidūrė trijų prekės ženklų karo epicentre, bet tuomet 18-metis galiausiai pasirinko „Nike“ siūlomą 87 mln. JAV dolerių ir septynerių metų sutartį, nors „Reebok“ metė 115 mln. JAV dolerių. 

Nepaisant atsisakyto pelningesnio pasiūlymo, LeBrono pasirašyta sutartis išlieka didžiausiu naujoko sandėriu.

2015-aisiais naujai persirašyta sutartis galios iki gyvenimo pabaigos. Skaičiuojama, kad LeBronui sulaukus 64-erių, jam bendrai per bendradarbiavimo laikotarpį bus išmokėta virš milijardo JAV dolerių.

Gyvenimo trukmės kontraktus su sporto prekės gamintojais taip pat turi futbolo megažvaigždės Cristiano Ronaldo ir Lionelis Messi.

Kita Europos superžvaigždė Giannis Antetokounmpo, remiantis JAV žiniasklaida, dar prieš persikeldamas į NBA iš antros Graikijos lygos, bendradarbiavo su „Nike“, o metinės įplaukos siekė apie 30 tūkst. JAV dolerių.

2017-aisiais pasitinkant penktąjį NBA sezoną, kontraktas buvo persirašytas su 7-10 mln. JAV dolerių metiniu atlygiu. Anot „Forbes“, pirmaisiais metais jis uždirbo 9 mln. JAV dolerių.

Tiesa, kiti sporto prekių gamintojai mėgino persivilioti krepšininką – „Adidas“ pas graiką atsiuntė pilną krovininį autobusą sportinių batelių, bet tai Antetokounmpo širdies nepavergė. 

Daugiausiai uždirbančių sportininkų 2020 m. „Forbes“ reitinge Graikijos supertalentas rikiuojasi 18-oje vietoje su 47,6 mln. JAV dolerių pajamų (atlyginimas iš klubo: 19,6 mln.; įplaukos iš reklamų: 28 mln.).

„Forbes“ sąrašo viršūnėje – tenisininkas Rogeris Federeris (106,3 mln. JAV dolerių pajamų). Antroje vietoje – Cristiano Ronaldo (105 mln. JAV dolerių), trečioje – Lionelis Messi (104 mln. JAV dolerių).

LeBronas (88,2 mln. JAV dolerių įplaukų) – penktas, Stephenas Curry (74,4 mln. JAV dolerių) – šeštas, Kevinas Durantas (63,9 mln. JAV dolerių) – septintas.

Tarp lietuvių aktyviausias – Mindaugas Kuzminskas

Krepšininkai aikštėje varžosi pelnytais taškais, atkovotais kamuoliais ar titulais, o už jos ribų – sekėjų socialiniuose tinkluose skaičiumi. Šis rodiklis ir įsitraukimas į bendravimą su fanais gali konvertuotis į rėmimo sutartis su verslo organizacijomis.

Socialinėje erdvėje gausią auditoriją subūręs Mindaugas Kuzminskas aktyviausiai iš lietuvių išnaudoja šią platformą. Krepšininko partnerysčių portfelyje – nuo kepsnines pardavinėjančios įmonės iki Latvijos banko.

Pastarojo veidu tapusio Kuzminsko atvaizdas taip pat plačiai naudojamas lažybų kontoros reklamos kompanijoje.

Prie viso to, Lietuvos rinktinės narys socialinėje erdvėje dalijasi automobilių salono rekomendacijomis. 

Kuzminską instagrame seka kiek daugiau nei 79 tūkst., feisbuke – virš 51 tūkst. žmonių. Šiuose kanaluose sportininkas aktyviai skleidžia ir socialines iniciatyvas. Bendradarbiaujant su Rimo Kaukėno paramos fondu, jis išleido ne vieną marškinėlių liniją, už kurias surinkta suma keliavo pagalbai su onkologinėmis ligomis kovojantiems vaikams.

Didžiausią fanų būrį turintis Jonas Valančiūnas yra apleidęs socialinius tinklus: instagrame, kur jį seka beveik 250 tūkst. žmonių, paskutinis pranešimas buvo patalpintas pernai rugpjūtį, o feisbuke – pernai liepą. Pastarojoje platformoje – 215 tūkst. sirgalių.

Antras populiariausias lietuvis soc. medijoje – Domantas Sabonis. Jo auditorijoje instagrame – 176 tūkst., feisbuke – beveik 53 tūkst. sirgalių.

NBA rungtyniaujantis aukštaūgis daugiausiai dalijasi į JAV auditoriją orientuotais produktais, taip pat bendrauja su sirgaliais ir iš arti parodo įvykius ne tik iš aikštelės, bet ir iš už jos ribų.



Komentarai:

djgaffer
Atrodo,žaidėjams ir taip veiklos netrūksta,be dar reikia apsikrauti visokiom reklamom.Nu tos megažvaigždės tai bent sumas milijonines gauna už kokių triūsikų reklamavimą,o Europoje tai atsiskaitinėja "lašiniais su cibuliu." Tiek veikos turi,tai dar reikia kvaršinti galvą,kokią čia foto įmetus.Galva sprogt gali.
2020-06-10
+3
Atsakyti
Liauliau
kaip atrodo krovininis autobusas?
2020-06-10
+3
Atsakyti
ddadu
Galvojiu ko ten zalgirio rubineja pieno prikrauta,toks vaizdas kad jie ten rubineja karve laiko ir melzia...o dabar aisku,kad vylkiskiu pienine ne pinigais atsiskaito,o atveza pieno
2020-06-10
-7
Atsakyti
alioalio
kai kiek supratau,USA visi gauna pinigais,o europoje desromis ir sureliais atsiskaito
2020-06-10
+8
Atsakyti
Anonimas
o kuzminskas krepsininkas?
2020-06-10
-4
Atsakyti

Komentuoti

Vardas:      
  Prenumeruoti   Iš viso komentarų: 6

„BasketNews.lt“ pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, nesusiję su tema, pasirašyti kito asmens vardu, pažeidžia įstatymus, reklamuoja, kursto nelegaliems veiksmams.